Büyük Dünya Tarihi (History of the World)

Bu kadar cıvıklık yeter blogu biraz adam edelim diyerekten geldim yine. Nassınız işallah. Belgesel anlatacağım birazcık. Mevzudan haz etmeyenler, koşarak uzaklaşacaklar için izleyin bakın güzel belgeseldi bence.  Heğ ben kendi konuma geleyim. Belgeselleri çok severim ben. Ama baymayacak ve yoğun bir tarihsellik olacak. Bu da tam benim aradığım belgeselmiş ki beni baya sardı. 8 bölümden oluşuyor. Andrew Marr tarafından çekilmiş. Eylül 2012’de BBC’de yayınlanmaya başlamış bizim televizyonlarımıza Kasım 2012’de düştü.

büyük dünya tarihi

1. Bölüm Hayatta Kalmak (Survival)

Burada teeğğ avcı toplayıcı topluma gidiyoruz. Nasıl bir düzende yaşadıkları,neden yerleşik düzene geçmeye karar verdikleri, ne gibi zorluklarla karşılaştıkları vardı. Bu belgeseli sevmemi sağlayan belki de en önemli sebep belgesellerde sürekli bahsedilen büyük adamları değil de adı unutulmuş normal insanlardan da bahsetmesiydi. Okuduğum bazı yerlere göre bunlar gerçekten yaşamış kişiler ve olan olaylarmış bazılarına göre ise hayal ürünü karakterlermiş. Ben her şeye rağmen sevdim. Mesela bir tohum ekmeyi keşfediş hikayesi ile doğum hikayesi vardı ki vay anasınağğ oldum. He inançların anlatıldığı bi yer vardı. Mayalardan falan da söz edildi hattağ. Kurban etmenin kökenine kadar indik. Bak unutuyordum Çin’den de söz edildi. 

2.Bölüm İmparatorluk Çağı (Age Of Empire)

Asurlulardan başladık. Sümerliler’e  oradan Büyük İskender’e kadar tüm imparatorluklardan bahsedildi.  Bi ara Yunan Tanrılarına selam çaktık. İlk paranın neden yapıldığını öğrendik. Buda’nın ortaya çıkışından haberdar olduk falan filan. He ilk kez Demokrasi ne imiş onu da gördük.

3.Söz Ve Kılıç (The Word and The Word)

Kutsal dinlerin ortaya çıkışı ve yayılışından (jahsgfahs tarih kitabı yazsam yazacam) Çin’in Konfüçyüs olaylarından bahsedildi. Arada Terra Cotaların neden yapıldığından öğrendik. Sen Çinlisin bari az daha zeki olsaydın amcam dedim yani. Sonsuza kadar yaşayacakmış da bilmem ne. Yine de Çin’in neden büyük bir İmparatorluk olduğu belli oldu. Roma İmparatorluğunun yükselişini anlattılar arada. Kleopatra falan belirdi. Namıssız kadın diyorum konuyu kapıyorum.

4.Aydınlanmaya Doğru (İnto The Light)

Burada ne zaman adını duysam altıma sıçtığım Cengiz Han vardı. Marco Polo, Haçlı Seferleri ve Rönesans’ı tetikleyen etkenleri gördük. He bizim için önemli olarak İstanbul’un fethi vardı ama biraz bizim tarih anlayışımıza mı uyarlanmış ne. Tarih Hocam gelmiş bana İstanbul Fethi anlatıyor gibi oldum. He ayrıca Hintliler’i Türk diye oynatmaktan vazgeçin lan çok komik oluyor. Dur ciddi bir şey anlatıyorum cıvımamam lazım.  He bir de sürekli anlatılır ya işte Doğu aslında bilim açısından çok öndeydi Batı bunlar sayesinden gelişti falan. He işte onlar da anlatıldı. Harezmi, Biruni falan vardı.

5.Yağma Dönemi (Age of Plunder)

Heğhh geldik madırfakır Kapitalizme. Sömürgeleştirme, yerlilerin ebesini ağlatma çağı oldu. Din savaşları ile bölünen Yurop güya yaralarını sarıyor işte. He Borsayı icat etti namıssızlar bir de. 

6. Devrim (Revolution) , 7 Endüstri Çağı (Age of İndustry), 8 Aşırılıklar Çağı (Age of Extremes) 

Bunları henüz ben de izlemedim ama günümüz toplumuna doğru geliyoruz bu bölümlerde zahir. Fransız devriminden alarak makineleşme sanayileşme İngiltere’de ortaya çıkan Sanayi Devrimi falan derken günümüz insanının nasıl bir tüketime doğru aktığını göreceğiz. He bir de siyasi sistemlerin bizi nasıl etkilediği olacakmış. İzleyin faydalanın derim. Fin.